Restaurant 2.0 - Un blog dedicat noilor sisteme software pentru managementul restaurantelor

Arhitectură Restaurant 2.0

Arhitectură Restaurant 2.0

Nivele de focus pentru procesele de management de restaurant.

Nivele de focus pentru procesele de management de restaurant.

Bine ați venit la Restaurantul 2.0 - blog găzduit de VilicoRest dedicat noilor sisteme software pentru managementul restaurantelor!

Arhitecturi Restaurant 2.0 

Mărturisim că rar putem găsi domenii în care inovațiile tehnologice să fie implementate atât de rapid la nivel aplicativ precum domeniul ospitalității și aici înțeleg domeniul mai larg al turismului, al industriei hoteliere și al restaurantelor (food & beverages). Și pe bună dreptate, deoarece în acest sector competiția este și se menține mereu la cote maxime.

Este fascinant, din perspectiva arhitectului de sisteme software, să observi cum noile tehnologii care apar și se maturizează, creează posibilități sporite de inovare atât la nivelul pur operațional al businessului de restaurant cât și la nivelul marketingului, permițând brandurilor să se exprime uneori la modul bold și agresiv al inovației disruptive.

Din acest motiv, dorim ca acest blog să aibă un caracter informativ, să urmărească aceste tendințe tehnologice, să prezinte perspectiva autorului și să suscite la dialog în cadrul comunității interesate din domeniu. Evident, la nivelul arhitecturii de sistem fiecare dintre aceste tendințe prezintă aspecte specifice de integrare în cadrul arhitecturilor Restaurant 2.0 prezentată în ilustrația de alături.

În articolele de blog care vor urma vom urmări în detaliu fiecare dintre tendințele ilustrate atât sub aspect tehnologic, de design și de integrare cât și sub aspectul schimbărilor facilitate la nivelul proceselor de business.

Nivele de focus în managementul de restaurant

A trecut, credem, vremea când proprietarii de restaurante erau interesați doar de achiziționarea unor sisteme POS cât mai ieftine, sisteme care, de obicei oferă doar funcționalitățile de bază legate de preluarea comenzilor, definirea meniurilor și a meselor și generarea notelor de plată și a bonurilor fiscale. Să explorăm în continuare unele tendințe moderne în managementul de restaurant.

Într-un mod asemănător cu CMMI (Capability Maturity Model Integration) care definește criterii de evaluare a maturității proceselor dintr-o întreprindere, cu scopul stabilirii programelor de îmbunătățire al acestora și de trecere la nivelul imediat următor, am putea defini nivelul de maturitate al managementului de restaurant în funcție de focusul principal al acestuia.

Nivelul 1. La nivelul de bază focusul zilnic este asupra operațiunilor de bază din restaurant, operațiuni legate în general de fluxul preluării comenzilor și de gestiunea materiilor prime și a mărfurilor angrenate în procesele de producție ale preparatelor culinare și vânzarea acestora către consumatori. Acest prim nivel este de obicei deservit la nivel logistic de programe de tip POS, integrate cu module de gestiune.

Nivelul 2. Managerii de restaurant știu însă că doar focusul asupra preparării și servirii preparatelor culinare, oricât de necesar ar fi, nu este suficient pentru atragerea clienților în restaurant și pentru a obține coeficienți superiori de ocupare a meselor. În acest sens, sunt necesare elaborarea unor strategii și campanii de marketing menite să stabilească și să promoveze mesajul de brand care să atragă atât noii clienți cât și să îi fidelizeze pe cei vechi. Acest nivel de focus implică la nivel logistic integrarea software-ului cu site-ul restaurantului, unde pot fi promovate atât mesajele de brand, cât și meniurile sau promoțiile zilei. Desigur că site-ul poate oferi și funcționalități pe linia operațiunilor de bază cum ar fi efectuarea de rezervări sau chiar preluarea de comenzi în regim de catering sau home delivery, dar repet, focusul este asupra activităților de marketing. Mai mult chiar, în scopul promovării brandului se poate recurge la prezența sau chiar integrarea pe site-uri publicitare specializate pe HORECA.

Tot pe linia de marketing se înscriu și eforturile de implementare a programelor de tip customer loyalty care pot fi suportate logistic fie de programele de tip POS fie prin integrarea acestora cu servicii de loializare specializate mai sofisticate.

Nivelul 3. Un trend care se manifestă cu precădere în actualitate este cel al focusului pe customer experience. Esența acestui efort are drept scop crearea unei experiențe de servire a mesei de un nivel superior, memorabile, de eveniment, știut fiind faptul că un client nu doar mulțumit, ci de-a dreptul impresionat, poate fi mult mai ușor convertit într-un client fidel. Fie că această experiență se bazează pe suportul oferit noilor tendințe de self-service care oferă mai multe informații și mai mult control în mod direct consumatorului, fie că este vorba de ofertarea de servicii de informare, entertainment sau chiar gaming, aceste funcționalități sunt deja integrate în unele sisteme software pentru managementul restaurantelor. La nivel logistic aceste funcționalități sunt oferite de aplicațiile mobile pe tablete la client, de aplicațiile de tip kiosk descărcate pe mobilele clienților în cadrul unor strategii BYOD (Bring Your Own Device).  

Nivelul 4. Managerii cu experiență cunosc faptul că a avea toate mesele din restaurant ocupate nu este suficient și nu reprezintă garanția obținerii de venituri și profituri maxime. La fel ca în industria hotelieră, unde fiecare cameră nevândută la sfârșitul zilei reprezintă un venit nerealizat, iar în cadrul restaurantului, masa neocupată de la 4 la 6PM a devenit un produs nevândut, pretutindeni unde avem de a face cu produse de mare perisabilitate, obținerea de venituri și profituri superioare necesită aplicarea unor activități complexe de analiză a principalilor KPI (Key Performance Indicators) în scopul stabilirii unei strategii optime de preț. La nivel logistic, de obicei modulele de Revenue Management nu fac parte din programele POS, dar cele mai bune sisteme posedă arhitecturi de integrare cu module sau servicii externe (Third Party) specializate în acest sens.

În general, restaurantele care utilizează software trec prin primul nivel de focus. Dar fac eforturi reale de a-si maximiza profiturile? Și acesta este de fapt mandatul oricărui manager de restaurant, dacă nu mă înșel.

 

© 2004-2017 AMBO Systems - Nearshore Romania